woensdag 26 mei 2010

Uren maken I - Droogvliegen

Het doet mij deugd te ondervinden dat nog altijd veel mensen meeleven met mijn traject van zweefvlieger tot hoogvlieger. Velen lijken zich zorgen te maken dat mijn brevet verloopt als ik niet voldoende vlieg. De laatste tijd wordt mij dan ook vaak gevraagd of ik veel vlieguren moet maken. Hoewel het antwoord hierop feitelijk "nee" is, is het natuurlijk wel zo dat als je eenmaal bent opgeleid tot piloot je ook wilt vliegen. Daarom leest u vanaf vandaag een drieluik over enkele avonturen die ik de afgelopen tijd heb beleefd om vlieguurtjes te verzamelen.

Het brevet waarvoor ik zoveel tijd in de middle of Danish nowhere doorbracht bevat meerdere aantekeningen. Veruit de belangrijkste aantekening biedt de mogelijkheid een meermotorig vliegtuig te vliegen met gebruikmaking van instrumenten. Dit zorgt er voor dat je ook met zeer slecht zicht de lucht in kunt, hetgeen belangrijk is voor de grote luchtvaart. Deze aantekening verliezen betekent dan ook dat het solliciteren naar een baan als hoogvlieger kansloos wordt.Nou is het zo dat vliegen met een meermotorig vliegtuig, zoals wij dat in het laatste deel van de opleiding in de middle of Danish nowhere deden, zeer prijzig is. Om de kosten van het behouden van een brevet niet al te zeer te laten oplopen is het mogelijk deze geldig te houden doormiddel van één enkel examen per jaar. En om de kosten nog verder te drukken kan deze om het jaar op een simulator worden afgelegd. Voor mij betekent dit concreet dat ik voor 17 september aanstaande weer een simulator in moet voor dit examen. De aantekening is dan weer geldig tot 17 september 2011. Als ik voor die datum nog steeds niet de fel begeerde baan heb gevonden zal ik de check pas dan weer in een echt vliegtuig moeten afleggen.

Veel mensen verbaast het enigszins dat het brevet met zo'n minimum aan ervaringsuren geldig kan worden gehouden. Helaas geldt echter ook hier een verschil tussen theorie en praktijk. Het moge duidelijk zijn dat ik in theorie tot enkele dagen voor 17 september niet eens aan vliegtuigen hoef te denken, dan een examentje kan doen om vervolgens weer een jaar lang alles over vliegen te vergeten. Helaas ligt dat toch net iets anders. Omdat in het laatste deel van de opleiding een veelheid aan procedures is aangeleerd en procedures helaas de vervelende eigenschap hebben dat ze, indien ongebruikt, heel snel wegzakken, moet er toch regelmatig worden getraind. Om dit mogelijk te maken stelt onze vliegschool hier in Nederland een simulator ter beschikking waarop regelmatig kan worden geoefend. Klasgenoot Guido en ondergetekende maken daar dankbaar gebruik van en eens per drie weken zitten we weer schouder aan schouder in een cockpit; zei het veilig op de grond op een verlaten industrieterrein in het weinig tot de verbeelding sprekende Maarssen.

Geen opmerkingen: