vrijdag 8 februari 2008

De lente komt!

Afgelopen zondag, toen ik van het vaderland over de authentieke Deutsche Autobahn terugreed naar de middle of Danish nowhere spotte ik onderweg niet minder dan drie auto’s met zweefvliegaanhanger. Hoewel dit altijd warme gevoelens bij mij oproept had er een belletje moeten rinkelen dat echter toch niet eerder afging dan vandaag: De lente komt eraan! Hoewel één zweefvlieger natuurlijk nog lang geen zomer maakt kregen we hier vandaag toch even een voorproefje. Hoewel de tekenen gisteren al duidelijk aangaven dat we vandaag geconfronteerd zouden worden met een warmfront klaarde het vandaag hoe langer hoe meer op. Een hogedrukgebied boven West-Europa drukt het hele systeem zover noordwaarts dat we vandaag zowaar een lentedag leken te hebben. (Ja, ja, ik heb goed opgelet bij meteorologie) Toch bijzonder dat het altijd weer zweefvliegers zijn die als een soort zwaluwen dit mooie weer al dagen van te voren aankondigen met hun aanhangers!
Deze lenteachtige dag liet spontaan mijn hart wat harder kloppen. Niet vanwege de natuurlijke paringsdrift die het bij de meeste diersoorten oproept, maar wel omdat het voor mijn gevoel weer eens tijd was om, na maanden met mijn beide voeten op de grond te hebben gestaan, weer eens daar te gaan waar ik zoveel van houd: het luchtruim! Helaas ben ik (nog) niet uitgecheckt op de vliegtuigen van de vliegschool hier en ook is er nog geen duidelijkheid over het feit of ik nu al wel of niet uren mag vliegen voor de daadwerkelijke vliegfase. Vliegen zou er dus nog niet inzitten vandaag. Of toch? Hoe stukjes vaak vanzelf op hun plaats kunnen vallen merkte ik vanavond direct na het eten. Mede-student Hannibal (niet die uit de film en ook niet die uit de t.v.-serie!) nodigde mij uit om hem te vergezellen op zijn nachtelijke instructievlucht van vanavond. En zo kwam het dat ik vanavond onder een glasheldere sterrenhemel vijf circuitjes (rondjes) rond Flyvestation Skrydstrup heb meegevlogen. Goed voor mijn eigen ervaring (ik ben nog totaal niet gewend aan het vliegen in het donker) én voor de motivatie: ik was het nog niet vergeten, maar nu weet ik zeker weer waarom ik hier ben!

1 opmerking:

Anoniem zei

Stunt piloot! Leuk verhaal weer! Rustig...