dinsdag 6 mei 2008

The middle of sunny Denmark

Al vele malen las de trouwe lezer dezes over de soms bloedsaaie weekends in de “middle of Danish nowhere”. Deze woordkeuze doet heel wat vermoeden en de afgelopen vijf maanden waren ze in mijn ogen nog een eufemistisch understatement. Afgelopen weekend toonde Denemarken zich plotseling echter van een heel andere kant. Lautje, die doorgaans overigens als Laura door het leven gaat, was overgekomen voor een weekendje samen en spontaan leek daardoor de zon door te breken om het ons omringende landschap te veranderen in een andere wereld! De bloesems en blaadjes zaten ineens aan de bomen, korenvelden stonden ineens in bloei en om er nog maar een cliché aan toe te voegen: de lammetjes dartelden in de wei!

Speciaal voor Lautje d’r komst had ik een bungalowtje gehuurd op een camping vlak aan zee. Nou ja, “bungalowtje” bleek wat al te optimistisch… In Nederland zouden we dit een tuinhuisje hebben genoemd. Ik denk dat sommigen mij voldoende kennen om te begrijpen dat ik vrijdagavond, bij aankomst, dan ook op zijn minst niet geamuseerd was... Toen de volgende ochtend echter de zon ineens hoog aan de glasheldere hemel stond en de Oostzee zich spiegelglad voor ons uitstrekte was mijn humeur snel aan de beterende hand! Jammer alleen dat ik daar nog even niet van kon genieten, omdat er op het laatste moment voor deze dag een les was gepland waardoor ik Lautje, amper twaalf uur nadat zij was aangekomen, alweer ruim een halve dag alleen moest laten.

De geplande les bleek echter wel de moeite waard. Onze docent is F16-vlieger bij de Deense luchtmacht en houdt zich bezig met het testen van allerlei nieuwigheden aan deze en andere vliegtuigen. Omdat deze les wat hem betreft wat al te lang duurde leek het hem wel een goed idee om eens een echt vliegtuig te gaan bekijken. En zo stonden we plotseling met ons hele klasje oog in oog met een heuse F16. En natuurlijk hoort daar een fotomoment bij…


Het zal de geachte lezer niet verbazen dat ik na de les weer zo spoedig mogelijk in de auto zat naar Lautje, die zich overigens de avond daarvoor, direct na haar aankomst, al onsterfelijk had gemaakt bij mijn voltallige klas. Ze had namelijk in haar enthousiasme aangeboden voor iedereen te koken. Nu wil het toeval dat Lautje koken niet alleen heel erg leuk vindt, maar dat ze het ook echt heel erg goed kan. En zo zaten mijn klasgenoten, Lautje en ik vrijdagavond aan een maaltje dat zeker niet onderdeed voor menig restaurant en waarvan sommige klasgenoten mij nu nog steeds het recept proberen te ontfutselen.

Omdat later in het weekend ook Jessica, de vriendin van klasgenoot Remco, was afgereisd richting the middle of sunny Denmark werd ook voor zondag een eetfestijn gepland. Eén van mijn favoriete bezigheden is barbecuen en het door hun gehuurde, direct aan zee gelegen zomerhuisje bleek daarvoor een ideaal plekje. En of het nu aan de vierliter pakken wijn heeft gelegen of dat eten écht verbroedert; het was een berengezellige avond die een fraai onderdeel vormde van een overheerlijk weekend met Lautje!

Geen opmerkingen: