woensdag 4 november 2009

Jongensdromen

Zoals zoveel jonge jongens droomde ik er vroeger van om straaljagerpiloot te worden bij ’s lands defensie. Vuurballen spuwend zag ik mijzelf met Mach 2 (twee keer de snelheid van het geluid) op eenzame hoogte door het luchtruim schieten, daarvoor dik betaald krijgend door hare majesteits luchtmacht.

Toen ik wat ouder werd boog deze droom langzaam om naar een wat rustiger bestaan. Niet langer zou ik met een duizelingwekkende Mach 2, maar “slechts” met Mach .75 (ongeveer driekwart van de snelheid van het geluid) door het luchtruim schieten, daarbij bijvoorkeur geen vuurballen spuwend, maar wel vergezeld van minimaal één andere piloot, twee stewardessen en een passagier of vijftig.

De afgelopen twee jaar heb ik meer dan mijn ziel en zaligheid en veel meer dan de inhoud van mijn portemonnee geïnvesteerd om deze aangepaste jongensdroom ooit in vervulling te zien gaan en hoewel baankansen op het moment zeer beperkt zijn begint het er zo langzamerhand toch een klein beetje op te lijken. Hoewel…

Vrijwel vanaf het moment dat we terugkeerden uit the middle of Danish nowhere zijn mijn klasgenoten en ik druk in de weer geweest met de voorbereidingen voor het laatste deel van de training waarin we in een vluchtsimulator als piloot leren optreden op een heuse Boeing 737. Ondertussen heb ik de eerste vijf vluchten van deze cursus gemaakt. Vooraf hoopte ik mij daarbij een “echte piloot” te voelen. Nu betekent piloot volgens de Dikke Van Dale “bestuurder” en hoewel ik wel aan het stuurwiel heb gedraaid en de gashandels heb bediend heb ik nog niet echt het gevoel gehad dat ik het vliegtuig ook echt heb bestuurd. Nou heb ik mij laten vertellen dat de meeste mensen dat probleem kennen als ze uit een klein propellervliegtuig in een zestig ton zwaar straalvliegtuig stappen, maar toch… Met of zonder kredietcrisis; de jongensdroom laat dus toch weer op zich wachten!

Mogelijk ervaart u dit verhaal als enigszins meelijwekkend. Wellicht denkt u nu dat ik al mijn hele leven worstel met niet-uitgekomen jongensdromen. En hoewel daarin natuurlijk wel een kern van waarheid schuilt kan ik toch ook de zeer heugelijke mededeling doen dat een deel van de vroegste jongensdroom onverwachts toch nog is uitgekomen… Vanaf januari zal ik namelijk betaald krijgen door hare majesteits luchtmacht. Al is het niet voor bewezen diensten als piloot, toch ben ik dik tevreden met mijn nieuw verworven tijdelijke baan op het verkeers- en gevechtsleidingscentrum Nieuw-Milligen!

Geen opmerkingen: