vrijdag 5 september 2008

Dat krijg je ervan als je alles zelf wilt doen...

“Oscar – Bravo – India, for your information you were NOT cleared for the touch & go, but now that you made it, join the lefthand downwind runway two-niner right anyway”. Zoiets zou ik in een grijs verleden mogelijk gezegd kunnen hebben tijdens de basisopleiding tot luchtverkeersleider op Schiphol die ik daar ooit volgde. Het betekent zoveel als dat het vliegtuig tegen wie je praat zojuist een zogenaamde doorstart heeft gemaakt op de startbaan terwijl hij daarvoor geen toestemming had. Ondanks dat dit eigenlijk een doodszonde is krijgt het vliegtuig desalniettemin de opdracht weer gewoon het normale rondje te vliegen voor de landing of de volgende doorstart.

Zoals gezegd zou ik bovenstaande tijdens die opleiding gezegd kunnen hebben. Gelukkig speelden dergelijke situaties zich af in een simulator met gesimuleerde vliegtuigen en een virtuele start- en landingsbaan. Dat deze woorden ook in het echt weleens gebruikt moeten worden bleek vandaag toen de verkeersleider van Flyvestation Skrydstrup deze exacte bewoordingen de ether in stuurde. De geadresseerde? Zoals gezegd de Oscar – Bravo – India, hetgeen een afkorting is voor de OY-EBI. En nu vraagt u zich natuurlijk af wie dit bewuste toestel (de zelfde volbloed digi-eend als waarover ik eerder berichtte) bestuurde. Wel nu, u raadt het natuurlijk al… Jawel, ondergetekende die daarmee zijn onder medestudenten door bovengenoemde basisopleiding tot luchtverkeersleider verworven bijnaam “Mr. A-T-C” (Mister Airtrafficcontroll) niet bepaald eer aandoet. Gelukkig zijn de lokale verkeersleiders redelijk vergevingsgezind naar vliegtuigen van onze vliegschool, omdat ze weten dat we het nog aan het leren zijn. En ook vlieginstructeur Rune, die dit alles op de radio had gehoord, was al lang blij dat ik het vliegtuig weer veilig bij hem terug bezorgde en feliciteerde mij na afloop met mijn eerste solovlucht binnen de opleiding!

Geen opmerkingen: