donderdag 18 september 2008

Verkeersleiders zijn ook maar mensen

In een eerder verhaal over mijn eerste solovlucht boven Flyvestation Skrydstrup liet ik mij ontvallen dat ik door mijn voorgaande carrière onder mijn medestudenten de bijnaam “Mr. A-T-C” (Mister Airtrafficcontroll) heb verworven. Een zogenaamde doorstart maken zonder daarvoor van de verkeerstoren toestemming te krijgen was voor mij dan ook grote blamage. Vandaag waren de kaarten tussen de luchtverkeersleiding en ondergetekende echter weer opnieuw geschud en dit keer bleken de rollen omgedraaid. Dat leidde tot een grappig verhaal waarvan de niet-luchtvarende lezer wellicht de essentie ontgaat, maar dat ik u toch niet wil onthouden.

Vandaag vloog ik voor een solo navigatievlucht in het Noorden van Denemarken in het verkeersleidingsgebied van luchthaven Karup. Omdat ik richting het verkeersleidingsgebied van luchthaven Billund (Legoland) vloog verzocht ik Karup Approach (het radiostation waarmee ik op dat moment in verbinding stond) om over te schakelen naar Billund: “Approach, Oscar-Tango-Victor, overhead Silkeborg, maintaining onethousand fivehundred feet, request frequency change for Billund” Waarop de waarde verkeersleider die mij even daarvoor ook al een keer in het Deens had aangesproken (een onhebbelijke eigenschap die Deense vliegers en verkeersleiders veelvuldig bezigen op de radio) terugkwam met “Oscar-Kilo-Alfa, traffic is bla, die-bla, die-bla, contact Billund Approach on one two seven decimal five seven five”. Uiteraard zou het zo kunnen zijn dat de waarde verkeersleider toevallig net tijdens mijn uitzending zelf had bedacht dat een ander vliegtuig, met callsign Oscar-Kilo-Alfa van frequentie moest veranderen en dus hield ik mij even stil want gegeven het callsign was deze boodschap niet voor mij bedoeld. Toen er echter na twintig seconden geen antwoord kwam waagde ik nog maar eens een poging: “Approach, Oscar-Tango-Victor, overhead Silkeborg, maintaining onethousand fivehundred feet, request frequency change for Billund”. Waarop de controller direct weer terugkwam, een beetje geïrriteerd dit keer: “Oscar-Kilo-Alfa, traffic is bla,die-bla,die-bla, contact Billund Approach on one two seven decimal five seven five”. Na deze uitzending bleef het echter niet stil op de radio en meldde zich een wat vertwijfelde Deense hobby-vlieger, die amper Engels leek te verstaan, met grote vraagtekens in zijn stem: “I will contact Billund Approach, et to syv fem syv fem Oscar-Kilo-Alfa”.

Toen het eindelijk weer stil was op de radio deed ik nog maar eens een poging: “Approach, OSCAR-TANGO-VICTOR (met een duidelijke nadruk op dit callsign), overhead Silkeborg one seven, maintaining onethousand fivehundred feet, request frequency change for Billund”. Wederom kwam de controller direct terug en dit keer zo mogelijk nog meer geïrriteerd dan zoeven: “OSCAR-KILO-ALFA, YOU ARE STILL TRANSMITTING ON THE KARUP APPROACH FREQUENCY, CONTACT BILLUND AT ONE TWO SEVEN DECIMAL FIVE SEVEN FIVE!!!”. Uiteraard had ik het bijltje er nu bij neer kunnen gooien en gewoon van frequentie kunnen wisselen, maar dan had ik het risico gelopen dat de beste man na enige tijd te vergeefs zou hebben geprobeerd mij op te roepen. Gezien het viertal blunders op rij dat hij zoeven al had begaan schatte ik zo in dat hij in dat geval in blinde paniek direct drie helikopters had laten opstijgen om naar mijn mogelijke wrakstukken op zoek te gaan, hetgeen achteraf tot vervelende discussies kan leiden over de kosten. Ik kwam dus maar terug met: “NEGATIVE, this is OSCAR-YANKEE-CHARLIE-TANGO-VICTOR, requesting frequency change for Billund”. Daarop werd het even stil. De beste man begon zich nu waarschijnlijk af te vragen of hij net wellicht die arme donder die nauwelijks Engels sprak ten onrechte had overgezet naar Billund. En ja, toen ik eindelijk een voor mij bedoeld antwoord van hem had gekregen en mijn radio had overgeschakeld ving ik nog net de laatste flarden op van de half Deense, half Engelse conversatie tussen een geheel verdwaasde Oscar-Kilo-Alfa en een geërgerde verkeersleider van Billund Approach over waarom dit vliegtuig dat zeker dertig mijl noord van zijn verkeersleidingsgebied vloog zijn frequentie bezet hield.

Geen opmerkingen: