woensdag 5 december 2007

Messcherpe doorsnijding

Vanmiddag na een lange middag van eenzame opsluiting op mijn kamertje met niets anders dan een aantal boeken kwam ik op de gang klasgenote Kamilla tegen. Toen ik vroeg hoe het ging vertelde ze dat ze hoofdstuk 1 van het vak general navigation wel erg moeilijk vond.
In mijn behulpzaamheid bood ik aan haar wel even de theorie achter de grootcirkel uit te leggen. Een grootcirkel is een doorsnijding van de aarde door het geo-centrum (middelpunt), waardoor dit vlak de grootst mogelijke omtrek heeft. Toen de uitleg, compleet met tekening, niet echt post leek te vatten besloot ik het voorbeeld te gaan illustreren met een natuurgetrouw model: een appel! Gewapend met een keukenmes heb ik vervolgens een aantal doorsnijdingen gedemonstreerd. Lollig als ik ben maakte ik nog een grapje dat ik in mijn vinger zou gaan snijden. En inderdaad, nu zit ik hier met een groot verband om mijn duim!

Geen opmerkingen: